Cílem vzdělávacího programu je seznámení účastníků s genetickou metodou čtení a psaní, vyvození rozdílů mezi genetickou a slabičnou metodou a pojmenování kladů i rizik v učení oběma metodami. Pedagogům budou představeny výsledky práce s touto metodou (povzbuzuje děti ke čtení, umožňuje prvňáčkům číst a psát od prvních dnů školní docházky, učí je číst s porozuměním) a způsob její aplikace do školního vyučování. Účastníci semináře se seznámí s praktickými ukázkami práce genetickou metodou čtení a psaní.
Lektorka – seminář vede Mgr. Karla Černá, učitelka I. stupně ZŠ Řeznovice, autorka a spoluautorka učebnic pro genetickou metodu čtení a psaní. Soubor výukových materiálů pro český jazyk, pracovní učebnici Začínáme číst a psát a Už čteme a píšeme sami, získal stříbrnou medaili v soutěži o titul učebnice roku na knižním veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem. O udělení ocenění rozhodla odborná porota Evropské asociace nakladatelů učebnic složená z pedagogů předních evropských institucí a univerzit.
Určeno – pedagogickým pracovníkům 1. st. ZŠ
Délka programu – 5 vyučovacích hodin
Cena programu – 800.- Kč
Místo konání – České Budějovice, Senovážné náměstí
Přihláška_GENETICKA METODA CTENI A PSANI
O METODĚ – v současné době probíhá výuka počátečního čtení v prvních ročnících ZŠ metodou analyticko-syntetickou, genetickou a globální. Genetická metoda vede žáky k přemýšlení v souvislostech a je vhodná pro většinu dětí. Autoři souboru učebnic a písanek vytvořených podle genetické metody dětem slibují, že se jim jejich přání číst a psát splní hned po zahájení školní docházky.
Martina Grycová, spoluautorka výukových materiálů: „Žádná metoda nezaručí, že se dítě naučí rychleji nebo lépe číst a psát. Každé dítě je osobnost s individuálními dispozicemi. Co však tato metoda rozhodně podpoří, je chuť učit se číst a psát, učiteli pak dává možnost více diferencovat potřeby dětí.“ „S genetickou metodou umožníme prvňáčkům číst a psát od prvních dnů. Nejprve začnou číst a zapisovat slova velkými tiskacími písmeny a porozumí jim. Po několika málo měsících objeví, že zvládnou číst i malá tiskací písmena. A kolem Vánoc se děti začnou těšit na písanky,“ shrnuje obvyklý průběh zasvěcování dětí do znaků abecedy učitelka.“ Dodává Martina Grycová, která učí dětí na malotřídní škole v Řeznovicích podle této metody číst a psát již deset let.
Naděžda Nešpůrková: „Děti nepochybně čtou rády a více a tím, že se od počátku klade mnohem větší důraz na porozumění textu, informační zisk ze čtení se u nich dostavuje výrazně dřív.“ Podle ní vede genetická metoda žáky k přemýšlení v souvislostech a je vhodná pro většinu dětí.
Více – http://ucebnice.fraus.cz/cesky-jazyk-1-geneticka-metoda